Indlæser
Hjerne, Emotioner og adfærd.
Vis lignende arrangementer
Dato og tid
Fredag d. 28. september 2018 kl. 08:00 til fredag d. 15. februar 2019 kl. 14:00
Tilmeldingsfrist
Onsdag d. 26. september 2018 kl. 09:00
Sted
Tornhøjhaven,
Tornhøjvej 6,
9220 Aalborg Øst
Tornhøjhaven
Tornhøjvej 6
9220 Aalborg Øst
Arrangementsbeskrivelse
Hjerne, emotioner og adfærd hos demensramte
Et neuropædagogisk undervisningsforløb for fagpersoner indenfor demensområdet
Underviser:
Helle Schimmell
Udarbejdet i samarbejde med
Videncenter for Demens, Aalborg Kommune
8 kursusdage 08.00 – 14.00
Alle dage afholdes kurset på Tornhøjhaven, salen. Tornhøjvej 6 A, 9220 Aalborg Øst,
På nær 5. oktober 2018, her foregår det i Salen, Skipper Klement centeret, runddyssen 289, Svenstrup
Datoerne er:
- fredag d. 28. September 2018
- fredag d. 5. Oktober
(Salen, Skipper Klement centeret, runddyssen 289, Svenstrup)
- torsdag d. 1. November
- fredag d. 4. Januar 2019
- torsdag d. 17. Januar
- fredag d. 25. Januar
- fredag d. 1. Februar
- fredag d. 15. Februar
Demensramte mennesker, der oplever utryghed eller ubehag, viser dette i deres adfærd, enten ved udadrettet, urolig adfærd, eller apatisk stilhed. Adfærden kan se ud på mange forskellige måder. Det kan dreje sig om demensramte, der råber, vandrer, trænger ind i andre beboeres lejligheder, stjæler eller udviser seksualiserende adfærd.
Ofte tilskrives adfærden fejlagtigt den grundliggende sygdom eller personlighedstræk hos personen. De tilsvarende faglige tiltag retter sig derfor mod en begrænsning og korrektion af den uønskede adfærd.
Men adfærden er drevet af grundemotioner. Grundemotioner er det, der bevæger mennesker, både i helt konkret og i overført forstand. Sådan er vores hjerne indrettet. Hvis det er grundemotioner, der ligger bag problemskabende adfærd, er det emotionsregulering snarere end adfærdskorrigering, der er svaret på de vanskeligheder, som den demensramte og hans/hendes hjælpere står i.
På dette kursus vil se på, hvordan man kan forstå uønsket adfærd ud fra neuropædagogisk og tilknytningsteoretisk viden om grundemotioner, samt hvilke handlemuligheder det udstyrer den professionelle med.
Forløbet indeholder følgende temaer:
Tilknytningsperspektiver på arbejdet med borgere med demens
Hjernens opbygning
Hjerne, sind og relationer som et åbent system
Arousalregulering og 'Window of Tolerance'
Grundemotioner og udadreagerende adfærd
Hjernens top-down og bottom-up processer i mødet mellem den professionelle og den demenslidende
Grundemotionernes betydning for arbejdet med borgere med demens
Anerkendelsens betydning for udvikling og opretholdelse af identitet
Spejlneuroner og resonans
Hukommelsesformer
Kursister udtaler
"God, enkel og praksisnær formidling"
"Fik redskaber til at takle forskellige reaktioner og tolke reaktioner/adfærd til gavn for borgeren"
"Jeg tænker anderledes nu....."
" Inspirerende undervisning med mange praksiseksempler"
Målet er, at deltagerne:
erhverver viden tilknytningsteoretiske og Neuropædagogisk perspektiver som forståelsesramme for samarbejde med borgere med demens, herunder deres behov, følelsesmæssige tilstande og adfærd.
Opnår forudsætninger for at kunne tilrettelægge, vurdere og justere den sundhedsprofessionelle omsorg på baggrund af et tilknytningsteoretisk og Neuropædagogisk perspektiv.
Opnår forudsætninger for at kunne samarbejde med pårørende til borgere med demens ud fra et tilknytningsteoretisk og Neuropædagogisk perspektiv.
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >